وبلاگ وبلاگ .

وبلاگ

نكات مهم براي كاشت ، نگهداري و پرورش آلوئه ورا

الِورا
يكي از گياهان رايجي كه در آپارتمان و منزل نگهداري مي شود آلوئه ورا مي باشد كه علاوه بر زيبايي بخشيدن به خانه ، خواص درماني فراواني نيز دارد . بسياري از افراد كه گياه آلوئه ورا را در منزل نگهداري مي كنند ، به جز بهره بردن از زيبايي اين گياه بي درد سر و ساده از برگ هاي آن براي زيبايي پوست خود استفاده مي كنند.

اگر شما نيز علاقمند به نگهداري از اين گياه هستيد اما روش نگهداري از آن را نمي دانيد با اين بخش از خانه داري نمناك همراه شويد تا درباره پرورش اين گياه اطلاعات بيشتري كسب كنيد.
طريقه نگهداري و پرورش گياه آلوئه ورا
آلوئه ورا گياهي شبيه كاكتوس مي باشد كه با نام هاي صبر زرد و در هندوستان به نام «آيورودا» شناخته مي شود و شرايط نگهداري و پرورش آن بسيار آسان است . اين گياه به پاي ثابت سالن پذيرايي، تراس يا گلخانه هاي خانگي تبديل شده است و خواص درماني زيادي دارد و به صورت خوراكي و موضعي مصرف مي شود.
دماي مناسب نگهداري آلوئه ورا
آلوئه ورا گياهي است كه بيشتر در مناطق گرمسيري و خشك پرورش مي يابد . اين گياه به دمايي بين 17 تا 24 درج سانتي گراد نياز دارد و در گرما و سرماي شديد آسيب مي بيند. اگر دوست داريد در خانه آلوئه ورا نگهداري كنيد بهتر است به دماي نگهداري آن توجه نماييد و اگر منطقه زندگي شما روزهاي گرم و شب هاي سردي دارد از پرورش اين گياه صرفه نظر كنيد . بهتر در برخي از ساعات روز اين گياه را بيرون از خانه ببريد تا نور خورشيد را مستقيما دريافت كند.
آبياري گياه آلوئه ورا
گياه آلوئه ورا را 12 يا 14 روز يك بار زماني كه خاك اين گياه كاملا خشك شد آبياري كنيد زيرا آبياري زياد گياه سبب خراب شدن گياه مي شود . مقدار آب دهي به اين گياه بايد طوري باشد كه آب از زهكش گلدان خارج نشود و اگر آب در زير گلداني جمع شد سريع آن را تخليه كنيد زيرا آب اضافه سبب فاسد شدن ريشه مي شود.اين گياه در زمستان به آب كمتري احتياج دارد و به خواب مي رود وبهتر است مقدار آبياري آن در زمستان ماهي يك دفعه باشد.

از چه كودي استفاده كنيم؟
كوددهي به آلوئه ورا
از كود رقيق (آبكي) و يا از نوع نيمه قوي(10-40-10) براي پرورش آلوئه ورا استفاده كنيد.چنانچه، خاك ،حاصلخيز نيست،بايد كود نيمه قوي را در هر ماه يكبار از ابتداي فصل بهار تا آخر تابستان،به گياه داد.كودهاي ارگانيك و يا كودهاي گرم را براي گياهان كاشته شده در محيط بيرون،مي توان استفاده كرد.
تعويض گلدان
بهترين خاك براي پرورش آلوئه ورا تركيبي از ماسه يا پوليت 40 درصد با خاك برگ است كه بايد درون يك گلدان سفالي بريزيم و گياه را در آن بكاريم . براي انتخاب گلدان بايد به سايز گياه توجه كنيد و از انتخاب گلدان كوچك بپرهيزيد .

بعد از گذشت يك سال از كاشت آلوئه ورا گلدان را تعويض نماييد زيرا ريشه هاي آن به حد كافي رشد كرده اند. بهتر است هر 6 ماه يكبار نيز خاك گلدان را عوض كنيد و دقت داشته باشيد هنگام تعويض خاك زهكشي هاي گلدان را مسدود نكنيد زيرا وجود زهكشي مانع از فساد ريشه گياه مي شود.
تكثير گياه آلوئه ورا
راه هاي مختلفي براي تكثير آلوئه ورا وجود دارد اما ساده ترين راه تكثير آلوئه ورا در خانه استفاده از پاجوش هاست . پاجوش ها يا جوانه ها در قاعده گياه هر 6 ماه يك بار رشد مي كنند . براي تكثير آلوئه ورا خيلي آرام

براي تكثير گياه آلوئه ورا روش هاي مختلفي وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از پاجوش هاست. آلوئه ورا هر 6 ماه يك بار پاجوش ها يا جوانه هايي مي زند كه درست در قاعده گياه رشد مي كند. اين جوانه ها بهترين و ساده ترين روش خانگي براي تكثير آلوئه وراست.

خيلي آرام و به آهستگي اين جوانه ها را با ريشه از گياه جدا كنيد و آنها را در يك گلدان جداگانه بكاريد پس از گذشت دو تا سه هفته خواهيد ديد ريشه هاي گياه رشد مي كنند و يك آلوئه ورا را به وجود مي آورند.
نكات مهم قبل از خريد آلوئه ورا
آلوئه ورا به نور فراوان و غير مستقيم نياز دارد.
آلوئه ورا گياهي شبيه كاكتوس است و به آبياري روزانه نياز ندارد.
گياه آلوئه ورا نياز به اسپري كردن برگ هايش ندارد.
خاك گياه آلوئه ورا بايد مانند خاك كاكتوس شني باشد.
هنگام تكثير آلوئه ورا و جدا كردن پاجوش ها دقت كنيد در معرض هوا قرار نگيرند
آفت هاي گياه آلوئه ورا
يكي از آفت هاي گياه آلوئه ورا لكه سياه است كه اثر گزش حشرات و تخم ريزي روي گياه ايجاد مي شود و سلامت آن را به خطر مي اندازد . اين آفت بيشتر در گياهان آلوئه ورا در مزرعه هستند، ديده مي شود.
نوع ديگري از آفت آلوئه ورا شپشك سفيد يا شپشك آرد آلود است كه در شرايطي كه آلوئه ورا را در مزرعه كشت بدهند و به خانه بياوريد ممكن است گياه تان به آن آلوده باشد.
يكي ديگر از مشكلات گياه آلوئه ورا پوسيدگي ريشه است كه ناشي از آبياري بيش از اندازه گياه است و ممكن است گياه را از بين ببرد.
استفاده از برگ آلوئه ورا براي درمان
براي بهبود زخم و ترميم سوختگي پوست تعدادي از برگ ها را با يك چاقوي تيز جدا كرده و لبه هاي خاردار آن ها را صاف كنيد. سپس برگ را از عرض برش بزنيد تا ژل بي رنگ و چسبناك موجود در آن خارج شود.

ژل خارج شده را به هراندازه كه خواستيد بر روي زخم مورد نظر بماليد .برگ هاي بريده شده مجددا رشد نمي كنند، سعي كنيد از برگ هاي قديمي تر و كلفت تر كه به زمين رسيده اند جدا كنيد.
منبع:https://namnak.com/


برچسب: نكات مهم براي كاشت ، نگهداري و پرورش آلوئه ورا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۳۲:۰۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)